dinsdag 15 januari 2013

Gehaakt retro kussen


Ik was al een tijdje op zoek naar een kussen dat zou passen bij mijn al eerder gehaakte lampenkap. Niet te vinden, dus zelf maar eentje haken. Liefst in gelijkaardige kleuren, een beetje (veel) retro en een mooi motief.

Inspiratie vond ik bij http://threebeansinapodcrochet.blogspot.be/search/label/retro%20circles%20blanket.
Cataniagaren en haaknaald nr. 3,5 mm. in mijn overschotmandje (lees kist).
Haakbeschrijving bij vernoemde weblog.
En tijd tussen de ochtend en de nacht.

Haakbeschrijving :


Afkortingen

l : losse
v : vaste
half st : half stokje
stk : stokje
dstk : dubbel stokje
st. : steek

4 l haken en sluiten tot een ring met een halve vaste in de laatste l.
Toer 1 : haak 3 l. en vervolgens 11 stk in de ring. Sluiten met een halve vaste in de laatste l.

Opgelet! Toer 2, 3 en 4 worden enkel  in de achterste lus van de steken gehaakt.

Toer 2 : haak 3 l en 1 stk in dezelfde st, in elke volgende st 2 stk haken = totaal van 24 stk.
Toer 3 : haak 3 l en 1 stk in dezelfde steek, *1 stk in de volgende st, 2 stk in de volgende st*
Herhaal *   * tot op het einde = totaal van 36 stk.
Toer 4 : haak 3 l en 1 stk in dezelfde st, *1 stk in de volgende 2 st, 2 stk in de volgende st*
Herhaal *    *  tot op het einde = totaal van 48 stk.

Toer 5 is de boord die er aan gehaakt wordt om tot een vierkant te komen. Deze wordt terug door beide lussen van de st gehaakt.




toer 5 :1 l, 1 v in de volgende 2 st, 1 half stk in de volgende 2 st, 1 stk in de volgende 2 st,
( 2 dstk, 3 l, 2 dstk ) in de volgende st, dit vormt je eerste hoek.
*1 stk in de volgende 2 st, 1 half stk in de volgende 2 st, 1 vaste in de volgende 3 st, 1 half stk in de volgende 2 st, 1 stk in de volgende 2 st, in volgende st terug een hoek vormen*
*   * nog 2 keer herhalen. Met een halve vaste die toer afsluiten.

Et voilà, zoveel vierkantjes haken als je wil, draadjes (behhhhh) instoppen, aan mekaar haken of naaien en het dan ook echt afwerken eh :-)
Laatste boodschap seulement pour moi, ga dus nog zeker een foto posten van het resultaat.

PIXIE





1 opmerking:

  1. Dit kussen zie ik nu echt graag.
    Ik kopieer het naar mijn to-make-list

    Ik ben al een poosje op je blog aan het lezen.
    Indrukwekkend.
    Ik voel me er helemaal thuis.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...